مراحل صحیح خشک کردن میوه

مراحل صحیح خشک کردن میوه

مراحل صحیح خشک کردن میوه

مراحل صحیح خشک کردن میوه

خشک کردن عبارت است از خارج ساختن یاکاهش رطوبت از مواد مرطوب )حاوی آب( نظیرمحصولات کشاورزی. این عمل تا به تعادل رسیدنرطوبت ماده یا محصول با رطوبت محیط، ادامهپیدا می کند. در آن نقطه، ماده دیگر قادر نیست بهمحیط اطراف رطوبت بدهد یا از آن رطوبت بگیرد کهبه آن «نقطه تعادل رطوبتی » گفته می شود. در واقعفرایند خشک کردن در اثر انتقال حرارت از یک منبعگرمایی، مانند خورشید، به محصول اتفاق می افتد.عواملی که در سرعت کاهش رطوبت هر محصولخاص در حین فرایند خشک کردن مؤثر هستند،عبارت اند از:- دما؛- سرعت جریان هوا؛- کاهش رطوبت نسبی هوای خشک کن؛- ضخامت لایه محصول.باید توجه کرد که افزایش دما در فرایند10 آشنایی با خشک کن های کشاورزیخشک کردن، موجب افزایش آهنگ تبخیر رطوبت ازماده شده و خروج رطوبت از آن سریع تر می شود.

البته باید به این نکته نیز توجه کرد که افزایشدما در خشک کن ها، عاوه بر صرف مقدار درخورتوجهی از انرژی، در بعضی مواقع برای کیفیت محصولخشک شده نیز مضر است. بنابراین در مورد افزایشدما در خشک کن، باید دقت لازم صورت گیرد. عاوهبر آن، افزایش دما تا یک حد معیّن می تواند زمانخشک کردن را کاهش دهد و بعد از آن افزایش دمایخشک کن تأثیر کم تری در فرایند خشک کردن دارد.سرعت جابه جایی هوا نیز در فرایند خشک کردنموجب تهویه مناسب هوای پیرامون محصولات دانه ایمی شود و سرعت خشک شدن را افزایش می دهد.در واقع هوادهی خوب در اطراف دانه ها باعث تبخیربهتر رطوبت از آنها خواهد شد. باید توجه کرد کههر چقدر رطوبت دانه ها زیادتر باشد، به هوادهی درمحصول نیاز بیش تری خواهد بود.

گیاهان دارویی

یکی از راه های مناسب برای خشک کردن محصولات حساس به گرما نظیر برخی گیاهاندارویی، کاهش رطوبت نسبی هوای خشک کن است.آشنایی با خشک کن های کشاورزی 11ضخامت لایه محصول نیز از جمله عواملی است کهدر خشک کردن محصولات کشاورزی باید به آن توجهکرد. برای خشک کردن محصولات دارای رطوبت بالا)بیش از 50 درصد بر پایه تر( نظیر انگور، برگه هایآلو، هلو، زردآلو، آلبالو، گوجه فرنگی، آناناس، موزو… باید از ضخامت تک لایه استفاده شود. برایخشک کردن محصولات دارای رطوبت کم تر )پایین تراز 50 درصد بر پایه تر( نظیر انواع خشکبار )پسته،بادام، فندق و…(، دانه های غات، ذرت، شلتوک، کلزاو دانه های مشابه می توان ضخامت لایه محصول رادر حین خشک شدن افزایش داد.

البته توجه شود کهافزایش ضخامت به مقدار رطوبت دانه و دبی هوایخشککن بستگی دارد. توصیه نمی شود ضخامتلایه محصول بیش از 1000 میلی متر افزایش یابد؛زیرا موجب خشک شدن بیش از حد لایه های اولیهو جذب رطوبت در لایه های خارجی خواهد شد.درخصوص غات نیز رعایت این نکته ضروری استکه پس از خشک شدن، به هوادهی مناسب در سیلوهاو مخازن نگهداری نیاز است. در واقع این عمل موجبنگهداری بهتر غله در فصل های مختلف و جلوگیری از12 آشنایی با خشک کن های کشاورزیجذب رطوبت و بروز کپک، تخمیر و گاهی جوانه زنیدر محصول خواهد شد

 

خدمات ویژه ی تام صنعت

دستگاه خشک کن تک کابین

هر آنچه که باید درباره ی میوه خشک بدانید

دستگاه خشک کن

خشک کن سه کابین پلاس

خشک کن دو کابین پلاس

تلاش ما در این مجموعه همواره بیان مطالب و اطلاعات مفید برای شما همکاران و دنبال کنندگان عزیز بوده است

شرکت ماشین سازی تام صنعت تولید کننده دستگاه های هوشمند خشک کن دارای کنترل دما و رطوبت  و زمان

جنس بدنه از ورقه های گالوانیزه و رنگ الکترواستاتیک کارخانه ای عایق حرارتی با xps با دانسیته ی بالا

آموزش و پشتیبانی در کار با دستگاه تهیه میوه تازه و فرآوری و فروش میوه خشک از صفر تا صد

درارای یک سال ضمانت بی قید و شرط

ده سال پشتیبانی و خدمات پس از فروش

مارا به دوستان خود معرفی کنید

بزای مشاوره با ما تماس بگیرید

09126351269    مهدس طیب لی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.