خشک کردن گیاهان دارویی

خشک کردن گیاهان دارویی

خشک کردن گیاهان دارویی

خشک کردن گیاهان دارویی

ماده ی موثر گیاهان دارویی

برای خشک کردن گیاهان دارویی باید به حفظ ماده مؤثره و کیفیت محصول نهایی توجه ویژه کرد. معمولا،ً گیاه جمع آوری شده باید هرچه سریع تر در معرض خشک شدن قرار گیرد تا از آسیب دیدگی در هنگام پژمردگی جلوگیری شود. در اکثر موارد، نباید
از روش خشک کردن گیاه زیر نور مستقیم خورشید استفاده شود؛ زیرا نور خورشید باعث ازبین رفتن مواد ولیه شده و گیاه به سرعت زرد و قهوه ای می شود. گیاهانی که برای اسانس گیری جمع آوری می شوند، با عمل خشک کردن در نور خورشید یک سوم از مواد اولیه خود را از دست می دهند. این مقدار برای گیاه گل گندم و نعناع در اثر تابش مستقیم آفتاب یک پنجم وزن اولیه مواد مؤثره است. البته باید یادآوری کرد که در برخی موارد خاص برای تبخیر رطوبت سطحی، باید گیاه برای مدت کوتاهی در نور آفتاب قرار گیرد.

مراحل تکمیلی

سپس برای مراحل تکمیلی فرایند خشک شدن، باید گیاه در محل سرپوشیده ای که جریان هوای مناسب دارد، نگهداری شود .اغلب قبل از خشک کردن یک گیاه، برای از بین بردن گرد و خاک و آشغال ها و خاک چسبیده به آن لازم است برای مدت کوتاهی محصول را در جریان آب شست وشو داد. خشک کردن برگ ها کار نسبتا آسانی است؛ ولی درخصوص ساقه ها و سرشاخه ها وضع به صورت دیگری است.

محصول نهایی

بنابراین، عمل خشک کردن باید آنقدر ادامه یابد تا بتوان گیاه را کوبید و پودر کرد. همچنین قسمت های سخت نیز باید در صورت خم شدن به آسانی بشکنند. اگر گیاه بیش از حد خشک شود، ضمن جذب گرد و غبار مقداری از مواد مؤثره موجود در آن نیز از بین می رود. برعکس اگر گیاه به مقدار کافی خشک نشود و کمی مرطوب باقی بماند، در مدت نگهداری گندیده و خراب می شود. در تابستان در محلی سرپوشیده معمولاً گل ها در مدت 3 تا 8 روز و برگ ها در مدت 4 تا 6 روز خشک می شوند؛

فصل مناسب خشک کردن گیاهان دارویی

اما در پاییز و بهار می باید وقت بیش تری برای آن صرف شود. برخی گیاهان دارویی را نظیر انیسون، زیره و رازیانه که به دلیل استفاده از میوه شان یا مانند مرزنگوش و آویشن که برای سرشاخه هایشان کشت می شوند می توان ابتدا برای مدتی به حال خود رها کرد. البته به شرطی که زیر باران یا نور آفتاب قرار نداشته باشند. در کارخانه های صنعتی باید از خشک کن هایی استفاده شود که دما و رطوبت را بتوان در آن اندازه گیری و تنظیم کرد و جریان هوای مناسبی در دستگاه وجود داشته باشد. برای خشک کردن گیاه دارویی، نباید آن را روی منبع حرارتی قرار داد و از طریق انتقال گرمای تماسی گیاه را خشک کرد. بهتر است گرما از طریق نوعی سیال واسط (هوا) به محصول منتقل شده و رطوبت از گیاه خارج شود.

مقیاس های مختلف

پیشنهاد می شود که در مقیاس کوچک برای این کار از خشک کن برقی با قابلیت کنترل خودکار گرما استفاده شود. برای خشک کردن در مقیاس بزرگ به کارگیری منابع سوخت فسیلی نظیر گاز برای استفاده در خشک کن های صنعتی گیاهان دارویی توصیه می شود. در مجموع بررسی ها نشان می دهد که به کارگیری شرایط طبیعی و استفاده از حداقل گرمای طبیعی ممکن )شرایط دمای محیطی( مناسب ترین گزینه برای خشک کردن گیاهان دارویی است.

محل خشک کردن

بدین صورت که در زمستان باید گیاهان را در اتاقی گرم و در تابستان در یک انباری در سایه و در محلی که هوا جریان داشته باشد، قرار داد. سپس قسمت های گیاه را به صورت لایه ای نازک روی سبدی چوبی که قباً میوه یا سبزی ها در آن بوده است، پهن کرد. در این حالت به دلیل مشبک بودن کف سبدها جریان هوا در آن بهتر انجام می شود و به نوعی امتیاز به شمار می رود. این سبدها می توانند روی هم نیز قرار گیرند. برای خشک کردن به مقدار بیش تر می توان از روش قفسه بندی استفاده کرد و الگویی شبیه خشک کن های واگنی سینی دار در داخل اتاقک های هوای گرم با تهویه مناسب ایجاد کرد.

از طرفی دستگاه های نیز با دارای ویژگی های مناسب برای خشک کردن میوه جات باشد به طوری که دستگاه قابلیت کنترل دما و زمان و همین طور رطوبت را داشته باشند تا بتوان بدون نگرانی از این که میوه ها ممکن است خشک شوند یا بسوزند و یا حتی اینکه رطوبت زیادی داشته باشد که موجب کپک زدن محصولات خواهد شد که ممکن است این کپک ها با چشم نیز دیده نشوند

 

 

خدمات ویژه ی تام صنعت

دستگاه خشک کن تک کابین

هر آنچه که باید درباره ی میوه خشک بدانید

دستگاه خشک کن

خشک کن سه کابین پلاس

خشک کن دو کابین پلاس

تلاش ما در این مجموعه همواره بیان مطالب و اطلاعات مفید برای شما همکاران و دنبال کنندگان عزیز بوده است

درباره ی ما

شرکت ماشین سازی تام صنعت تولید کننده دستگاه های هوشمند خشک کن دارای کنترل دما و رطوبت  و زمان

جنس بدنه از ورقه های گالوانیزه و رنگ الکترواستاتیک کارخانه ای عایق حرارتی با xps با دانسیته ی بالا

آموزش و پشتیبانی در کار با دستگاه تهیه میوه تازه و فرآوری و فروش میوه خشک از صفر تا صد

درارای یک سال ضمانت بی قید و شرط

ده سال پشتیبانی و خدمات پس از فروش

مارا به دوستان خود معرفی کنید

بزای مشاوره با ما تماس بگیرید

09126351269    مهندس طیب لی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.